Bjørn Sortland: Kepler 62. Nedtelling

FØR:

Klassesamtale

Snakk om forventninger til utdraget med utgangspunkt i bokomslag, tittel og bokslukerfigur.

For å komme godt i gang med utdraget fra Kepler 62. Nedtelling anbefaler vi dessuten å lese ingressen sammen med elevene og å snakke med elevene om Area 51 (les ev. mer om Area 51 her)

Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:
– Er det noen som kjenner forfatteren Bjørn Sortland?

– Noen som har lest noen av de andre bøkene han har skrevet?
– Boksluker-figuren viser «sci-fi». Hva tenker dere når dere hører ordet science fiction?
– Kjenner dere andre eksempler på sjangeren science fiction – f.eks. bøker, filmer og spill?
– Hvordan passer bildet på forsiden av boka inn i denne sjangeren?
– Er det noen som vet hva Kepler 62 er for noe? (Se ev. i bonussporet som finnes under utdraget på bokslukerprisen.no.)
– Marie har fått et ark med koordinater til det hemmeligste stedet på jordkloden. Hvor tror dere det er?
– Har dere noen gang hørt om Area 51? (Les mer om Area 51 her)  

– Hvilke andre hemmelige og mystiske steder på jorden vet dere om?

– Hadde dere hatt lyst til å reise dit? Hvorfor/hvorfor ikke?

Siden forside, tittel og bokslukerfigur kanskje er mer dekkende for boken som helhet enn for utdraget, kan Kepler 62. Nedtelling også være en gyllen anledning til å diskutere hvordan slike terskel-tekster er med på å påvirke forventningene våre når vi skal lese en tekst. Det vil da være en god idé å vende tilbake til dette spørsmålet når utdraget er lest: I hvilken grad levde teksten opp til de forventningene som ble skapt av forside, tittel og ingress? Hvordan tror dere utdraget henger sammen med resten av boken? Det er viktig at elevene forstår at det er utdraget de skal vurdere – ikke hvorvidt det for eksempel forklarer tittelen eller forsiden.

Kepler 62. Nedtelling er støttet av organisasjonen Leser søker bok og anbefalt av boksøk.no – en tjeneste som tipser om bøker som er mer tilgjengelige enn vanlig. Utdraget som er med i Bokslukerprisen inneholder imidlertid både en del forkortelser og flere engelske ord, og vi foreslår derfor at dere snakker om dette i forbindelse med at dere leser og vurderer teksten. For eksempel kan dere snakke om dette som del av førlesingen, elevene kan få i oppdrag å sette strek under ordene eller få utlevert et ark med ordene der de skal huke dem av etter hvert som de finner dem, dere kan ta opp diskusjonen om hvorfor elevene tror at forfatteren har valgt disse ordene etter lesingen eller liknende. I tillegg finnes det en liten quiz på aktivitetssiden som hører til dette utdraget og der elevene kan gjette på hva noen av forkortelsene betyr.

Å lese høyt eller å dramatisere deler av teksten vil også kunne hjelpe elevene med å forberede seg på lesingen.

UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten på siden «Mine tanker og notater» etter utdraget. Det kan være stikkord til:

– Noe dere synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk
– Hvordan Marie beskrives

 

ETTER:

1. Snakk om teksten i hel klasse
Klassesamtale

Gi først elevene muligheten til å ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en umiddelbar forståelse av tekstens innhold.

Deretter kan dere snakke om teksten i hel klasse. For å få til litterære samtaler som utvikler elevenes leseglede og engasjement for litteratur er det ofte en fordel å ta utgangspunkt i den personlige leseopplevelsen til elevene. Begynn derfor gjerne med spørsmål som: «Hva handlet dette om?» eller «hva skjedde her?» og la samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar – da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

I tillegg kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvilket inntrykk får dere av Marie?
– Liker dere henne? Hvorfor/Hvorfor ikke?
– Hvilket inntrykk får dere av Jim og Jeff?

– Hvorfor tror dere at de blir så ivrige?
– Area 51 har mange navn. Hvorfor tror dere det er slik?

– Hvorfor tror dere at verdens lengste rullebane ligger akkurat der?

– Hva tror dere at Marie skal der?

– Synes dere det er greit at pilotene etterlater Marie alene i Area 51? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Er det tegn i teksten som antyder hvordan det kommer til å gå med Marie? Tegn på at det skal gå bra? Ting som tyder på det motsatte?

– Hvordan tror dere det kommer til å gå med Marie?
– Hvordan tror dere utdraget henger sammen med resten av boken?

– I hvilken grad svarer det til forside, tittel og ingress?

– Tror dere det blir mer science fiction, romvesener og planeter utover i boken og i den planlagte serien?

– Illustrasjonene i boken er laget av en av de som designet Angry Birds-spillet. Ser dere det?

– Hvilken stemning kommer dere i når dere ser på bildene? Liker dere dem? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hvorfor tror dere at Marie tenker at hun burde ha spurt pilotene om etternavnene deres?

– Hva ville dere gjort hvis dere var Marie og hadde fått tilsendt arket med koordinater og passord?

– Tror dere dette kunne skjedd i virkeligheten? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det kan også være en god idé å trekke inn ett eller flere av de ressursene som ligger i bonussporet, f.eks. ved å snakke om hva Kepler 62 og Area 51 er for noe. I bonussporet finnes det også lenke til Marie’s Lost Diary, en serie filmsnutter der Marie forteller om hva hun opplever på Area 51, og dere kan se en trailer som presenterer boka, laget av elever på mellomtrinnet.

2. Vurdering og avstemming:

Klassesamtale

Når dere har snakket om teksten, kan dere vurdere utdraget ved å spørre:

– Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det er viktig at synspunktene begrunnes. Det er dessuten av stor betydning at rammene er hyggelige, og at elevene får fremføre sin opplevelse og akkurat de meningene og begrunnelsene som betyr noe for dem. Det må være lov å like og lov å mislike utdragene for at sjetteklassingene skal kunne løfte frem sine favoritter. Til slutt må klassen komme frem til et resultat når de stemmer over utdraget: Er teksten: super, veldig bra, bra, passe bra eller dårlig?

3. Registrering av resultatet

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene.

4. Tegnekonkurranse: Tegn et romvesen

Etter å ha lest utdraget og sett på forsiden til Kepler 62. Nedtelling, er det sannsynligvis mange elever som lurer på hvordan det går videre og om det blir mer sci-fi og flere romvesener etter hvert.

Vi oppfordrer alle elever på 6. trinn til å tegne et romvesen og delta i konkurransen. De kan hente inspirasjon på nettsidene, under menypunktet «Aktiviteter», men velger selv hvordan de synes deres romvesen skal se ut.

Tegningen lastes opp via aktivitetssiden eller sendes til Foreningen !les på troels@foreningenles.no. Vi håper på mange fine og kreative bidrag og premierer fem av tegningene med en bokpakke. Vinnerbidragene vil også bli publisert på våre nettsider.

Denne tegnekonkurransen er bare en av de mange aktivitetene som følger med årets prosjekt. På denne siden finnes ulike aktiviteter knyttet til alle de ti utdragene som er med i antologien. Noen av aktivitetene har en lav terskel og kan gjøres i løpet av få minutter, mens andre med fordel kan inngå i et opplegg etter lesingen og munne ut i at elevene sender inn sine bidrag og deltar i konkurransen der de kan vinne fine bokpremier. I tillegg involverer flere av aktivitetene også andre fagligheter som for eksempel Kunst og håndverk eller Samfunnsfag.