Bobbie Peers: Luridiumstyven

FØR:

Klassesamtale

Heng opp plakaten på et egnet sted i klasserommet.
Se på bokomslag, tittel og bokslukerfigur og les ingressen.
Snakk om forventninger til utdraget.

Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:
– Hva kjenner dere igjen på omslaget?

– Hvilken stemning synes dere er mest tydelig på omslaget – romantisk, spennende, skummel, ekkel, morsom?

– Hva tror dere teksten handler om?

– Hva tror dere «luridium» er for noe?

– Hvor og når tror dere den foregår?

– Bokslukerfiguren viser spenning. Hvilke forventninger har dere til en spenningsbok?

– Får dere lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

Språket i utdraget er relativt lett. Hvis du vurderer at teksten likevel kan bli en utfordring for noen av elevene dine, kan det være en fordel å være mer konkret og gi et sammendrag eller et kort referat (uten spoilere). Å dramatisere deler av teksten vil kunne hjelpe elevene med å forberede seg på lesingen. Endelig kan høytlesing være en god idé blant annet fordi det gir mulighet til å stoppe opp underveis for å snakke om hva som har skjedd, hva elevene tror vil skje videre eller for å hjelpe med ord eller avsnitt som oppleves som vanskelige å forstå.

UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten på siden «Mine tanker og notater» etter utdraget. Det kan være stikkord til:

– Noe dere synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk
– Noe som vekker følelsene deres – er overraskende, skummelt, irriterende, morsomt osv.

ETTER:

1. Snakk kort om teksten i hel klasse
Klassesamtale

Gi elevene muligheten til å ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en umiddelbar forståelse av tekstens innhold.

2. Min leseopplevelse

Individuelt arbeid.

La elevene formulere hvordan de opplevde teksten ved hjelp av de faste uttrykkene under. Be dem velge ut noen av uttrykkene og fortsette setningene, gjerne skriftlig. Be dem også prøve å gi en forklaring ved å bruke ordet fordi.
Eksempel: «Jeg synes at… slutten på utdraget var god fordi jeg fikk lyst til å lese mer og finne ut hva som skjer.»

a. Da jeg leste, la jeg merke til…
b. Jeg synes at…
c. Jeg likte godt da…
d. Jeg ble irritert over…
e. Det gjorde inntrykk på meg at…
f. Hvis jeg var…
g. Jeg ble skuffet over…
h. Jeg ble overrasket over…
i. Slutten var…
j. Fordi…

3. Personlig mening
Individuelt arbeid.

Be elevene ta stilling til utdraget:
Likte du utdraget? Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?

4. Del leseopplevelsen
Gruppesamtale.

Elevene jobber i grupper på 4-5 elever. Be dem dele tankene fra punkt 2 og 3 over. Først kan de si setningene de har laget og deretter snakke sammen i gruppen om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre.

5. Samtale og avstemming i hel klasse
Klassesamtale.

Etter at elevene først har jobbet individuelt med å formulere sin egen leseopplevelse og deretter prøvd ut og kanskje reformulert disse tankene i en mindre og trygg setting, kan elevene snakke om utdraget i hel klasse.

For å få til litterære samtaler som utvikler elevenes leseglede og engasjement for litteratur er det ofte en fordel å ta utgangspunkt i den personlige leseopplevelsen til elevene. Begynn derfor gjerne med spørsmål som: «Hva handlet dette om?» eller «hva skjedde her?» og la samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar – da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

I tillegg kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvorfor tror dere at William begynner å tenke på bestefaren sin?

– Hvorfor tror dere at det har blitt kaldere på rommet hans?

– Hva hadde dere gjort hvis det hadde kommet en mekanisk bille inn på rommet deres?

– Hvorfor tror dere at foreldrene til William snakker lavt sammen? Har dere noen ganger opplevd at foreldrene deres har snakket lavt sammen?

– Hvorfor tror dere at foreldrene til William vil at han skal komme seg ut av huset?

– Hvem eller hva tror dere det er som er etter William?

– Hvem tror dere de to mennene er?

– Hva tror dere skjer videre i historien?

Til slutt kan dere gå til vurderingen og spørre:

– Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det er viktig at synspunktene begrunnes. Det er dessuten av stor betydning at rammene er hyggelige, og at elevene får fremføre sin opplevelse og akkurat de meningene og begrunnelsene som betyr noe for dem. Hvis mulig, kan det være en god idé å kombinere avstemmingen med en hyggelig avslutning på uken, for eksempel fredagskos med frukt, kake, quiz eller liknende.

6. Registrering av resultatet

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene.

7. Skrivekonkurranse: Skriv videre på utdraget.

Hvem eller hva er det som er etter William? Hvem er de to skikkelsene som kommer inn i hallen, og hva vil de? Hva skjer videre med William? Finner han igjen moren og faren sin?
Etter å ha lest utdraget lurer nok mange elever på hva som kommer til å skje videre i Luridiumstyven. For å stimulere lese- og skrivelyst oppfordrer vi alle elever på 6. trinn til å skrive videre på utdraget og delta i konkurransen. De velger selv om de vil skrive neste kapittel eller resten av historien. Det er en fordel hvis teksten har en avrundet karakter.
Teksten lastes opp via aktivitetssiden eller sendes til Foreningen !les på troels@foreningenles.no. Vi håper på mange fine og kreative bidrag og premierer fem av tekstene med en bokpakke. Vinnerbidragene vil også bli publisert på våre nettsider.
Denne skrivekonkurransen er bare en av de mange aktivitetene som følger med årets prosjekt. På denne siden finnes ulike aktiviteter knyttet til alle de 10 utdragene som er med i antologien. Noen av aktivitetene har en lav terskel og kan gjøres i løpet av få minutter, mens andre med fordel kan inngå i et opplegg etter lesingen og munne ut i at elevene sender inn sine bidrag og deltar i konkurransen der de kan vinne fine bokpremier. I tillegg involverer flere av aktivitetene også andre fagligheter som f.eks. Kunst og håndverk eller Samfunnsfag.
Vi oppfordrer også elevene til å laste opp anmeldelser av bøkene som er med på årets Bokslukerpris på nettsidene våre og har laget en veiledning til elevene som finnes her. Hver måned kårer vi en anmeldelse som er spesielt presis, godt begrunnet og velskrevet og sender en bokpremie til vinneren. Vi håper dere vil være med på å legge til rette for disse aktivitetene som har til hensikt å skape økt engasjement for lesing blant elevene på 6. trinn.