Sverre Henmo: Det er bare kjærlighet

FØR:

Se på bokomslag, tittel og boksluker-figur og les ingressen.

Snakk om forventninger til utdraget.

 

Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:

– Hva tenker dere om tittelen, Det er bare kjærlighet?

– Se for dere en situasjon der denne setningen blir sagt. Hva tror dere tittelen kan bety?

– Hvilken sammenheng ser dere mellom tittelen og ingressen?

– Hvilken stemning får dere når dere ser på omslaget?

– Hvorfor tror dere at forlaget har valgt å ha en dør på forsiden av boka?

– Hva tror dere det sier om innholdet i boka? Og om Jonathan?
– Boksluker-figuren viser ungdom.

– Hva forventer dere av en bok som presenteres med denne merkelappen?

– Kjenner dere andre bøker, filmer osv. som presenteres slik?

– Hva tenker dere om å bli ungdom? Gleder dere dere eller gruer dere dere? Hvorfor?

 

UNDERVEIS:

Be elevene markere i teksten mens de leser. Det kan være:

– Noe de synes er overraskende, virker rart eller som de reagerer på

– Noe som gjør inntrykk på dem

– Noe de legger spesielt merke til

 

ETTER:

1. Min leseopplevelse

Individuelt arbeid.

La elevene formulere hvordan de opplevde teksten ved hjelp av de markeringene de har gjort i teksten og de faste uttrykkene under. Be dem velge ut noen av uttrykkene og fortsette setningene, gjerne skriftlig. Be dem også prøve å gi en forklaring ved å bruke ordet fordi.

  1. Da jeg leste, la jeg merke til…
  2. En ting jeg lurer på, er…
  3. Jeg likte godt da…
  4. Jeg ble irritert over…
  5. Det gjorde inntrykk på meg at…
  6. Jeg ble overrasket over…
  7. Slutten var…

 

2. «Stille» lesesirkel

Gruppearbeid.

Elevene deles inn i grupper på 3-4 elever som skal samarbeide om å lage en «stille» lesesirkel, dvs. en lesesirkel der de ikke får lov til å snakke – bare skrive til hverandre.

Hver elev trenger et ark, noterer navnet sitt øverst i venstre marg og kan også skrive «Hei» øverst på siden, eventuelt etterfulgt av navn på gruppemedlemmene for å understreke at det er tale om en henvendelse og en reel utveksling av tanker og meninger mellom elevene i gruppen.

Elevene får nå 1-2 minutter til å skrive om leseopplevelsen deres. De kan skrive tanker, følelser, spørsmål eller andre reaksjoner på utdraget de har lest – helt uten å snakke. De bør få beskjed om å skrive med leselig skrift og bruke så mye av den tilmålte tiden som mulig til å skrive.

Når tiden er ute, skriver elevene ferdig den setningen de holder på med og sender deretter teksten sin mot venstre, til den eleven som sitter der. Elevene leser det nye arket de har fått, skriver navnet sitt i venstre marg og får deretter 1-2 minutter til å reagere på naboens tekst: De kan skrive en kommentar til teksten, fortsette tankerekken, skrive om de er enige eller uenige, stille spørsmål eller eventuelt sette i gang en ny tanke-rekke.

Etter tre gjennomføringer returneres arket til den som begynte med å skrive på det. Vedkommende leser tekstene og setter strek under en setning på arket – den som eleven synes er mest interessant og som han/hun har mest lyst til å diskutere videre i gruppen.

Deretter får elevene endelig lov til å snakke. Be dem om å begynne med en av de utvalgte setningene og la dem ellers snakke fritt om utdraget i noen minutter.

 

3. Samtale i hel klasse

Klassesamtale.

Hver gruppe kan nå få si litt om hva de diskuterte i gruppen.

Sørg gjerne for at så mange som mulig kommer til orde i samtalen.

Følg opp samtalepunktene som nevnes ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar – da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvordan reagerer dere på utdraget? Gjør det inntrykk på dere?

– Kjenner dere dere igjen? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hvilket inntrykk får dere av Trym, storebroren til Jonathan?

– Hva synes dere om Jonathan?

– Hva tror dere menes når det står at Jonathan går til døren «med et hjerte som synes gjennom genseren»?

– Hva synes dere om forslaget til Axel?

– Hvordan ville dere reagert hvis bestevennen deres hadde bedt dere om noe sånt?

– Har dere noen gang vært i en situasjon der en av vennene deres ber dere om å gjøre noe som dere kanskje egentlig ikke har lyst til å gjøre?

– I hvilken grad bør man være grei mot vennen sin og i hvilken grad bør man gjøre som man selv har lyst til?

– Hvordan kan man gå frem for å håndtere slike situasjoner?

Hva kan man si til vennen sin?

– Hva tror dere skjer videre i boken, Det er bare kjærlighet?

 

4. Vurdering og avstemming:

Klassesamtale

Når dere har snakket om teksten, kan dere vurdere utdraget ved å spørre:

– Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det er viktig at synspunktene begrunnes. Det er dessuten av stor betydning at rammene er hyggelige, og at elevene får fremføre sin opplevelse og akkurat de meningene og begrunnelsene som betyr noe for dem. Det må være lov å like og lov å mislike utdragene for at sjetteklassingene skal kunne løfte frem sine favoritter. Til slutt må klassen komme frem til et resultat når de stemmer over utdraget: Er teksten: super, veldig bra, bra, passe bra eller dårlig?

 

5. Registrering av resultatet

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene.