Aktiviteter til Maskinlæreren
Tegn og skriv om din egen AI-lærer. Hva slags type er det? Hvordan ser den ut? Hvilke egenskaper har den? Er den snill, streng eller morsom? Hvordan underviser den?
–
Er du teknologi-optimist, eller er du teknologi-pessimist? Hvilke fordeler har alle de teknologiske hjelpemidlene som AI (KI – Kunstig Intelligens) og Chat-GPT? Eller hva med noe så «vanlig» som retteprogrammet i Word? Hvilke ulemper finnes? Kan en robot erstatte en lærer? Hva kan en AI-lærer gjøre bedre enn mennesker? Diskuter i klassen og lag plakater med argumenter for og mot. Dere kan også dele klassen i to lag og ha debatt med læreren som debattleder.
–
Hvilke adjektiver ville du brukt til å beskrive Arnt Ingar?
–
Tegn eller beskriv hvordan en skole ville sett ut om 50 år. Har alle elever AI-lærere? Er det hologrammer i klasserommene? Kanskje skolebøker er erstattet med VR-opplevelser?
–
Lag en interaktiv historie der elevene må løse gåter og finne spor for å oppdage hva som skjedde med Veslemøy. Gjør gjerne mysteriejakten enkel ved å lage en skattejakt med bilder og ledetråder i stedet for tekstbaserte oppgaver.
–
Jobb med litt enkelt programmering med blokkbaserte programmeringsverktøy som Scratch for å lage en enkel chatbot.
–
Finn ut mer om forfatteren og lag et forfatterportrett.
–
Se på sjangersymbolet til utdraget. Er du enig i at sjangeren/hovedtemaet i denne boka er spenning? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke andre sjangere eller temaer kan passe, syntes du?
Flere boktips:
Cybjørg og Genera-Tors hemmelighet av Ida Therese Klungland, Vigmostad & Bjørke 2023
Trollheim 3 – Underjordisk oppdrag av Arne Lindmo og Ida Skjelbakken (Illustratør), Figenschou 2023
Heltemysteriet av Pia Sabel Gulling, Cappelen Damm 2025