Lærerveiledning til Puck off!

Av Bjørn Tore Grøtte, illustrert av Thomas Kirkeberg

Før lesing

Jobb med følgende introduksjonsspørsmål individuelt før dere går videre til grupper og eventuelt plenum (IGP).   

Omslaget – samtaleoppdrag: 

Studer bokomslaget og prøv å beskrive det du ser. Hva legger dere merke til? 

Hvilke farger brukes i bildet på forsiden? Hvorfor tror dere disse fargene er valgt? 

Hvis forsiden hadde vært andre farger, ville dere opplevd den annerledes? Fortell!  

Hvorfor tror dere Thomas Kirkeberg, som laget bokomslaget, har valgt å fremstille bokens tematikk på denne måten? 

Hva tror dere denne boken handler om? Utfordring: Dere har ikke lov til å bruke ordene i tittelen når dere skal komme med forslag til hva den handler om. 

Hva tenker dere på når du hører ordet «Puck off!»? (Her kan det være greit å være litt føre var lærer, slik at det ikke sklir helt ut med kreativ ordbruk i klasserommet. Henvis gjerne til uttrykk som «tee off» som handler om å komme i gang med en runde golf.) 

Kjenner dere til andre fortellinger, enten i bokform, gjennom spill eller på film, som handler om hockey eller andre idretter? 

Tegneoppgave: La dere inspirere av forsiden og tegn deres egen hockeyspiller, fotballspiller, skihopper, skater eller hekkeløper.  

 Ellers:
Hva slags forventninger har dere til utdraget? Del med hverandre!  

 

Underveis 

Les eller lytt til teksten sammen. Om du les den høyt for elevene, kan du selv vurdere om du stopper opp ved ord, fraser eller setninger du tenker kan være lurt å diskutere eller oppklare etter stopp-tenk-snakk-prinsippet.  Det er en del hockeyuttrykk som kan være ukjente for elevene. Sett strek under alle hockeyord – og uttrykk de finner.  

 

Etter lesing 

I plenum:   

Hvilke hockeyord fant dere? Snakk om dem sammen og finn ut av hva de betyr! Skriv gjerne en felles liste.  

 

Her er ord og uttrykk fra utdraget forklart, av forfatteren selv:  

«Rekkekompis»: 

På et hockeylag er det 5 og 5 utespillere på isen samtidig. To backer – de spiller bak og har sin forsvarssone å dekke. 

Og så er det en løperrekke, bestående av en center (som spiller i midten og tar droppene) og så er det to winger, en på hver sin side. Når vi snakker om rekkekompis er det da disse tre som spiller sammen i en løperrekke. 

 

«Blueline»: 

Bluelinen, eller blålinjen, markerer grensen mellom nøytral sone og offensiv/defensiv sone på banen. Det er to blålinjer. Regler knyttet til denne linjen avgjør når spillere lovlig kan entre offensive sone. En spiller anses for å være offside dersom han krysser bluelinen inn i angrepssonen før pucken gjør det. Pucken må alltid først over blålinja inn i angrepssonen, før en spiller kan gå inn i sonen. 

 

«Lompepasning»: 

En litt slapp pasning, men gjerne med litt «høyde». Her står det bevisst lompepasning, da er det tenkt som at den legges med overlegg – at man lurer motstanderen med en litt løs sentring. Her sies det også at den er servert med ketchup tur retur. Det brukes for å fortelle at pasningen er ekstra nøye gjennomtenkt, leken og kreativ og servert sånn som medspilleren ønsker den.  

 

«Popcorn i hanskene»:  

Det er ikke lett å holde kølla når hanskene er fylt med popcorn. Det gjør det vanskelig å jobbe med pucken. Her har vi også andre artige uttrykk, for eksempel «strøm i kølla». 

 

«Opp i ringa»:  

Når det er på tide å ta seg sammen går man opp i ringa. 

 

I tillegg KAN følgende spørsmål brukes i etterarbeid med utdraget:  

Hvordan starter utdraget? Hvorfor har forfatteren valgt å gjøre det?
Hva betyr det at det er «dødsens stille»?
Hva er blueline?
Hva er en rekkekamerat? Kan det brukes i andre sammenhenger enn i hockey?
Hvor raskt tenker du at en brøkdel av det sekund er? Kan vi merke det?
Hvorfor står det at «Alex ble påkjørt av toget»?
Kim kjenner at skuldre senker seg når Alex kommer seg på beina etter den brutale taklingen. Hvorfor det? Og hva kan det fortelle oss om forholdet de kompisene imellom?
Hva er det med kommentaren til Alex som får et «latterbrøl» til å runge gjennom amfiet? Hva syns du om kommentaren? Er den greit å si noe sånt?
Hva er et amfi?
Hvorfor er det ensomt å ta en straffe i hockey? Hva med andre idretter?
Hvor ligger Jordal? Finn ut mer om byggets historie!
Hvordan føltes det for Kim å bomme på straffeslaget mot Vålerenga?
Hvordan vil du beskrive Alex sin reaksjon på nyheten om at Kim skal flytte?
Er det BARE ball i Trondheim, slik Alex sier? Og hva slags ball er det snakk om? Diskuter.
Hva menes med at Stjernehallen er et fort?
Basketak og knokkelkamp er ord som brukes for å beskrive kampen mot Sparta Sarpsborg. Hvorfor det?
Hvorfor blir kampen mot Sparta ekstra viktig for Kim?
Stjernenspillerne kaller Sparta for «smurfene». Det er kanskje ikke et vennligsinnet kallenavn. Men, de fleste idrettsklubber har sine kallenavn, enten de er positive eller negative. Det samme gjelder supporterklubbene. Bruk ulike kilder og finn navnene på minst ti klubber.
Hva betyr det å være i «boksen»?
Hva betyr «opp i ringa»?
Hvorfor er en ishockeygarderobe viktig for et lag?
Kan du forklare arbeidsfordelingen mellom kaptein Kim og assisterende kaptein Alex?
Treneren sier: «Slapp av, Kim. Det er bare hockey»? Hvorfor sier han det til Kim?  

Tegneoppgave
Lag en tegneserie hvor du tegner gjennomføringen av en straffe, slik det er beskrevet i utdraget.   

 Vurdering 

Til slutt kan dere gå til vurderingen og spørre: 

– Likte dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Det er viktig at synspunktene begrunnes slik at det tydelig kommer fram hva elevene mener om teksten. Tenk gjerne på hvordan du kan legge til rette for at elevene får lyst til å dele meningene sine om teksten. 

Når dere er ferdige med å vurdere, stemmer dere over utdraget i klassen. Synes elevene at utdraget er dårlig, passe bra, bra, veldig bra eller super? 

Registrering av resultatet 

Når avstemningen er ferdig, registreres resultatet på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen starter på neste utdrag i antologien. Da blir resultatene synlige og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene.