Lærerveiledning til Pappa og andre terrorister
Av Ingvild Bjerkeland
Før lesing 
Heng opp plakaten på et egnet sted i klasserommet.
Pappa og andre terrorister er en spenningsbok, en thriller, med drama, action og internasjonal krise. Se på bokomslaget. Legg merke til tittelen på boka.
1.Klassesamtale – jobb med bokas omslag, både foran og bak:
Hvordan vil dere beskrive illustrasjonen? Det skjer mye her. Hvilke detaljer legger dere merke til?
Tittelen på boka er Pappa og andre terrorister. Hva tenker dere er sammenhengen mellom tittelen og illustrasjonen? Tøm bildet for informasjon!
På baksida av boka står det: (leses høyt for elevene)
Alt Erle vil ha er en vanlig ferie slik vanlige folk har. Til Syden, for eksempel! Men i stedet drar pappa henne med på jobbtur til London, og hun får bare én ettermiddag på være turist før pappa begynner å mase om jobb igjen.
Så smeller det! En bombe går av like ved.
Og pappa forsvinner.
Hva skjer? Hvem sto bak bomben – og hva visste papps egentlig?»
Har baksideteksten noe å si for hvordan dere oppfatter bokomslag og tittel?
Stemmer det overens med det dere tenkte, eller har oppfatningen av bokens handling endret seg?
2.Læringspar
Elevene leser ingressen individuelt, lukker deretter boka og gjenforteller innholdet til en læringspartner. Eventuelt så kan de skrive gjenfortellingen sammen.
Underveis
Les utdraget høyt for klassen eller lytt til lydfila. De elevene som helst leser stille for seg selv i eget tempo gjør selvsagt det.
Etter lesing
Klassesamtale om utdraget
Snakk om utdraget og la elevene dele tankene sine.
Litterære samtaler bør ta utgangspunkt i den personlige leseopplevelsen til elevene. Still derfor åpne spørsmål til elevene slik at de selv kan formidle sine egne leseropplevelser. Med dette kan elevene få et eierforhold til bøkene og det kan øke motivasjonen til å lese mer.
Begynn gjerne med spørsmål som:
– Hva handlet dette om?
– Hva skjedde her?
Dersom elevenes svar blir fulgt opp av en nysgjerrig og positiv lærer opplever elevene at leseropplevelsene deres blir tatt på alvor.
Når elevene har fått muligheten til å formulere og diskutere leseopplevelsene sine, oppfordrer vi deg til å bruke teksten til å stille spørsmål som du tenker vil utvide elevenes forståelse av utdraget ytterligere.
Her er noen forslag:
Hvorfor mener Erle at det er den perfekte restauranten for pappa?
Hva syns Erle egentlig om alle historiene til pappa?
De morer seg med å lage fiktive historier om de andre restaurantgjestene?
Hvordan vil du beskrive stemningen før de hører det første smellet? Når snur det?
Hvorfor er pappa så opptatt av å fortelle Erle om jobben sin? Hva er det han mener er så viktig at hun får med seg? Grei ut.
Hva tenkte du da det smalt?
Hvorfor forlot pappa Erle alene i restauranten? Hva syns du om det? Ville du forlatt dine nærmeste i en slik situasjon?
Hva er en «cliff hanger»? Finnes det en «cliff hanger» i dette utdraget? I så fall hvor?
Oppmuntre gjerne elevene til å lage spørsmål fra utdraget til hverandre.
Vurdering og avstemming
Til slutt kan dere gå til vurderingen og spørre:
– Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke?
Det er viktig at synspunktene begrunnes. Når dere er ferdige med å vurdere, foretar dere en avstemming i klassen.
Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten.