Lærerveiledning til I pappas hode

Av Mari Moen Holsve og Karoline Grønvik

Før lesing

Bokens forside er preget av fantasy, frampek til historien, et mystisk og ukjent landskap og to usikre og forskremte ansikt hos søskenparet Liam og Cornelia. Bruk tid på å la elevene lese bildet og plukke ut noen elementer fra forsiden som de mener er interessante. Det er viktig også at de begrunner hvorfor de mener som de gjør. Du kan legge opp til at de skal skrive om sine forventninger til utdraget, kun med utgangspunkt i forsiden.   

Forslag til setningsstartere: 

Denne boken virker … (spennende, fin, morsom, dyster, skummel, rar, ulikt annet jeg har lest)
Jeg syns den virker spennende fordi …
Jeg tror det er en tegneserie fordi …
Jeg liker/liker ikke bokomslaget fordi …
Jeg er nysgjerrig på å lese denne fordi …
Jeg tror den handler om …
Hovedkarakterene i boka tror jeg er …
Her tror jeg det er mye action fordi …
Jeg tror fargene i bildet skal forestille…fordi…
Jeg tror monsteret bakerst er…
Ansiktsuttrykkene til de to barna er….og det tror jeg er fordi… 

Les ingressen høyt for elevene. Siden dette er en tegneserie, er det til god hjelp for elevene at dere bruker tid på å sette dere inn i bakgrunnshistorien før elevene leser utdraget.Det kan kanskje hende noen i gruppa har lest de andre og vil sette av litt tid på å forklare for resten hva de handler om?   

Denne tegneserietypen har de siste årene blitt kjent som Nordic manga. Har noen hørt om dette før? Har noen lest andre slike tegneserier? Hva kjennetegner denne tegneseriesjangeren? Og hva er den inspirert av?    

Underveis 

Elevene leser utdraget stille for seg selv. Be dem kose seg med illustrasjonene, studere bilder og ansiktsuttrykk nøye, samt prøve å legge merke til humoren, dramatikken og dilemmaene underveis.   

Etter lesing 

Læringssamtale   

La elevene fortelle en læringspartner om hva de syns om utdraget. Hver elev skriver ned det den andre forteller, og som de kan dele i klassesamtalen senere. Slik får de øvd seg på å fortelle om hva andre mener om en tekst og blir oppmerksomme på andres perspektiv.   

Gruppesamtale – forventning vs. erfaring 

Elevene sitter i grupper på 3–4. Samsvarte forventningene de hadde til utdraget med det de leste? Oppmuntre dem til å forklare hvorfor det samsvarte/ikke samsvarte. 

Klassesamtale 

Elevene deler først sin læringspartners synspunkter på utdraget med resten av klassen, deretter snakker dere om de ulike forventningene elevene hadde til tegneserien som kom frem i gruppesamtalen. Gjør elevene oppmerksomme på likheter og ulikheter i de forskjellige leseropplevelsene: Er det noe som er likt med det mange av dere tenker? Er det noe som er ulikt? Er det noe som skiller seg ut, som overrasker noen?Er det store ulikheter i oppfatningen av utdraget i gruppa?  

Hvis ønskeligkanett eller flere av følgende spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget: 

Hvordan vil dere sammenfatte hva som skjer i utdraget? Forsøk å si det med så få ord dere klarer.    

Hvordan vil dere beskrive landskapet i tegneserien? Hvor i verden foregår dette? 

Hva heter de ulike karakterene? 

Hva er realistisk, og hva er ikke realistisk (fantastisk)?  

Hva er oppdraget her, og hvordan tror du de klarer å løse det? 

Hvordan vil du beskrive dialogen og tonen mellom de ulike karakterene (fiendtlig, morsom,mild, vennskapelig, dramatisk)? 

Kan dere beskrive Bupp-karakteren med seks adjektiv? Hva de andre karakterene?  

Hvor i utdraget finner du en spenningstopp?  

Er det noe du syns var morsomt? I så fall hva? 

Hva er Amygdala? 

Hva er utfordringen/oppdraget til Liam og Cornelia tror du?   

Har du lest lignende tegneserier før? Hvilke? Del med klassen!  

 

Vurdering og avstemming    

Når dere har snakket om teksten, kan dere vurdere utdragene. Bruk elevenes individuelle meninger/synspunkter fra læringssamtalen til å sammenfatte en helhetlig vurdering fra klassen. Det er viktig at synspunktene begrunnes.   

Det må være lov til å både like og mislike utdragene hvis barna skal kunne løfte frem sine favoritter.   

Til slutt må klassen komme frem til et resultat når de stemmer over utdraget: Er teksten: super, veldig bra, bra, passe bra  eller dårlig? 

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn påKlassens sidepå bokslukerprisen.no og på plakaten.