Lærerveiledning til Liket i myra

Av Christoffer Lamøy

Før lesing

Jobb sammen i læringspar eller i grupper. 

Snart skal dere lese et utdrag fra en grøsser. Hvilke forventninger har dere til en fortelling i denne sjangeren? 

Hvilke følelser, tanker og opplevelse tenker dere at en skummel fortelling må gi dere? 

Hva er det skumleste dere vet om? 

Liker dere å bli skremt? Hvorfor/hvorfor ikke?  

Hvorfor oppsøker noen mennesker opplevelsen av å bli skremt eller redd, tror dere? 

Hvilke andre skumle fortellinger kjenner dere til? 

Denne fortellingen går innunder sjangeren grøsser. Hvilke andre sjangere kan skumle fortellinger ha, og hva skiller dem fra hverandre? 

Studer forsiden på boka: synes dere den er skummel? Ville du plukket opp denne på biblioteket? Husk å begrunne meningene deres. 

Hvilke grep bruker illustratøren for at figuren og miljøet rundt skal ha en skremmende effekt? 

Hva synes dere om tittelen? 

Den i paret/på gruppa som hadde bursdag sist leser ingressen høyt for den/de andre. 

Hva tror eller håper dere at dere skal få lese om i utdraget? 

Underveis

Lytt til lydfila imens dere følger teksten. Marker de setningene eller avsnittene i teksten du synes er skumle. 

Etter lesing 

Sitt sammen i par og les de delene dere har streket under for hverandre. Har dere det samme? Hva er det som gjør at dere opplever dette som skummelt? 

Hvilket inntrykk får du av Marco, Tage og Levi? 

Les første setning igjen. Hva tenker dere om det Marco sier? Hva tror dere han mener? Er det positivt eller negativt ladet? 

Hva er en «lissepasning»? 

Hvordan forstår dere Julians reaksjon etter at Levi skårer? 

Hva tror dere Marco mener med at det kommer til å bli trøbbel? 

Hvem er Salah? 

Hvordan synes dere det er å gå alene i mørket? 

Hvordan synes du utdraget slutter, får du lyst til å lese videre?  

 

Vurdering

Til slutt kan dere foreta en samlet vurdering og spørre: 

– Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Det er viktig at synspunktene begrunnes. Det er dessuten av stor betydning at rammene er hyggelige, og at elevene får fremføre sin opplevelse og akkurat de meningene og begrunnelsene som betyr noe for dem. 

Når dere er ferdige med å vurdere, foretar dere en avstemming.  

 

Registrering av resultatet 

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene.