Lærerveiledning til Maskinlæreren

Av Hanne Gjerde, illustrert av Thea Jacobsen

Før lesing

Studer omslaget og tittelen på boka to og to sammen. 

Hva er det første dere legger merker til? 

Hvem er hovedpersonene, tror dere? 

Hvilke inntrykk får dere av personene på coveret? 

Denne boka tilhører sjangeren «spenning». Hva er typisk for fortellinger i denne sjangeren? 

Tenk ut flere ulike måter å skape spenning på. Hva slags type spenning tror du det er i denne boka?  

Hva synes dere om tittelen, og hva tror dere en fortelling med en slik tittel vil handle om? 

Hvorfor tror dere illustratøren har valgt denne fonten på tittelen på boka? 

Les ingressen: gir den deg lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Underveis 

Les utdraget høyt i klassen eller lytt til lydfila. Elevene kan streke under når de leser noe de blir nysgjerrige på eller noe de syns er rart.  

 

Etter lesing 

Sitt sammen i grupper eller i læringspar og sammenlign det dere har streket under. Forklar for hverandre hva du synes var rart eller ble nysgjerrig på. Var det forskjellige ting, eller hadde dere mye av det samme? 

Om du hadde en maskinlærer hva ville vært det viktigste eller kuleste den kunne gjøre? 

Hva tenker du om å ha en intelligent maskin som lærer, ville det vært bra eller ikke? 

Maskinlæreren heter Arnt Ingar og kalles for AI. Hvorfor det? Hva står disse initialene for, egentlig?  

På hvilke måter avslører AI at han ikke er et menneske? 

På hvilke måter skiller Matteo og Tone sin holdning til Arnt Ingar seg fra de andre elevene? 

Hva heter det når man bruker sitt eget navn istedenfor å si «jeg»? 

I utdraget blir vi litt bedre kjent med Matteo. Stemmer de antagelsene dere hadde om han før dere leste utdraget? Hva stemte, og hva stemte ikke? 

Ord som karikert, realistisk, enkel, detaljert, skummel og søt er ord vi kan bruke for å beskrive tegnestiler. Hva betyr de første to ordene og kan du bruke noen av ordene (eller andre adjektiver) for å beskrive illustrasjonene i «Maskinlæreren»?  

Hva er et inkassovarsel?  

Hva tror dere ville skjedd om Matteo og Tone hadde blitt oppdaget på kontoret til rektor? 

Hvordan synes du utdraget slutter? Får du lyst til å lese videre? Hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Skriveoppgave: 

-Skriv videre: hva tror du skjer i neste kapittel? 

-Bruk kildene under og skriv en faktatekst om AI. 

 

Diskusjonsoppgaver: 

-Tror dere at fremtidens lærere vil være maskiner? Kan alt det læreren deres gjør og er i dag erstattes av en intelligent maskin?  

-Hvilke andre jobber tror dere kan bli gjort av intelligente maskiner? 

-Hvordan tror dere verden blir om mange av jobbene i dag blir gjort av kunstig intelligens? 

-Er det allerede noen arbeidsoppgaver i dag som blir gjort av intelligente maskiner? 

 

Tegneoppgave: 

Tegn din egen maskinlærer. Bruk fargeblyanter og skriv opp en liste med ting maskinlæreren din kan gjøre. Presenter tegningene for hverandre.  

Forslag til kilder: 

SNL 

SINTEF 

Hvordan kan kunstig intelligens endre hverdagen vår? Video fra NRK (44 min). 

 

Skriveoppgave: 

-Hva er dysleksi og hvor mange har det? Bruk gjerne nettet for å finne ut mer og skriv ned fem stikkord. 

Forslag til kilder: 

 Video fra NRK Super, Sånn er jeg og sånn er det (12:45): https://nrksuper.no/program/MSUE11005911SYNS?bruk=synstolk 

 Dysleksi Norge: https://dysleksinorge.no/dysleksi/ 

 

 Registrering av resultatet  

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten.   

 Siden dette er det siste utdraget dere stemmer på hadde sikkert vært hyggelig å gjøre litt ekstra ut av det, gjerne med litt frukt, kake eller lignende. Å skape en hyggelig ramme rundt disse anledningene gjør lesingen og arbeidet med litteratur til det lille ekstra i en hektisk skolehverdag! Dere: BRA JOBBA! Nå blir det spennende å se hvilke bøker som havner i Superfinalen.