Ingeborg Dybvig: Forfulgt i London

 

FØR:
Klassesamtale

Heng opp plakaten på et egnet sted i klasserommet.
Se på bokomslag, tittel og bokslukerfigur og les ev. ingressen.
Snakk om forventninger til utdraget.

Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:
– Hva tror dere teksten handler om?
– Hva kjenner dere igjen på forsiden?
– Hvor og når tror dere den foregår?
– Er det noen som kjenner igjen noen av bygningene på forsiden, har hørt om Oxford Circus, Carnaby Street eller Covent Garden?
– Noen som har vært i London?
– Hvilke personer tror dere er med i historien?
– Hvilken stemning tror dere vil være mest tydelig – romantisk, spennende, skummel, ekkel, morsom?
– Bokslukerfiguren viser spenning. Hvilke forventninger har dere til en spenningsbok?
– Får dere lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

Utdraget inneholder noen få, enkle engelske ord og setninger, men språket i utdraget er ellers relativt lett. Hvis du vurderer at teksten likevel kan bli en utfordring for noen av elevene dine, kan det være en fordel å være mer konkret og gi et sammendrag eller et kort referat (uten spoilere), si litt om noen av stedene som er nevnt i utdraget, oversette de engelske setningene eller liknende. Å dramatisere deler av teksten vil kunne hjelpe elevene med å forberede seg på lesingen. Endelig kan høytlesing være en god idé blant annet fordi det gir læreren mulighet til å stoppe opp underveis for å snakke om hva som har skjedd, hva elevene tror vil skje videre eller for å hjelpe med ord eller avsnitt som oppleves som vanskelige å forstå.

UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten på siden «Mine tanker og notater» etter utdraget. Det kan være stikkord til:

– Noe dere synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk
– Noe som vekker følelsene deres – er overraskende, skummelt, irriterende, morsomt osv.

ETTER:

1. Snakk kort om teksten i hel klasse
Klassesamtale

Be elevene ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en umiddelbar forståelse av tekstens innhold. Det er også mulig å stille enkelte såkalte identifikasjonsspørsmål for å få elevene til å koble seg på, som f.eks.: Hva ville dere gjort hvis dere hadde opplevd en mann bli angrepet på åpen gate? Ville dere hjulpet den skadde? Hva tror dere den «lille, flate tingen» som Clara får av mannen er for noe? Hva ville dere gjort hvis dere hadde vært Clara eller Emilie? Hva tror dere skjer videre?

Hvis elevene allerede er koblet på, kan spørsmålene gjemmes til vurderingen under.

2. Min leseopplevelse

Individuelt arbeid.

La elevene fortelle hvordan de opplevde teksten ved hjelp av de faste uttrykkene under. Be dem velge ut noen av uttrykkene og fortsette setningene. Be dem også prøve å gi en forklaring ved å bruke ordet fordi.
Eksempel: Jeg likte godt da… mannen plutselig dro opp den tingen og ga den til Clara fordi jeg fikk lyst til å vite hva det var.

a. Da jeg leste, la jeg merke til…
b. Jeg synes at…
c. Jeg likte godt da…
d. Jeg ble irritert over…
e. Det gjorde inntrykk på meg at…
f. Hvis jeg var…
g. Jeg ble skuffet over…
h. Jeg ble overrasket over…
i. Slutten var…
j. Fordi…

3. Personlig mening
Individuelt arbeid.

Be elevene ta stilling til utdraget:
Likte du utdraget? Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?

4. Finn argumenter
Gruppesamtale.

Elevene jobber i grupper på 4-5 elever. Be dem snakke sammen i gruppen om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre. Lag to lister: én liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og én liste over ting som trekker ned (argumenter mot).
På listen over argumenter for kan det for eksempel stå:
«Jeg likte godt da… mannen plutselig dro opp den tingen og ga den til Clara fordi jeg fikk lyst til å vite hva det er.»
«Jeg synes at… jeg fikk en fin følelse av forskjellen mellom de overfylte handlegatene og de tomme bakgatene som jeg kjenner igjen.»
På listen over argumenter mot kan det stå setninger som:
«Jeg ble irritert over… slutten fordi den var så åpen. Jeg hadde likt å få vite mer om hva som skjer etterpå».
«Jeg synes at… det var litt rart at Clara bare stakk den flate tingen ned i skoen sin.»
Be elevene skrive f.eks. 10 argumenter for og argumenter mot, eller så mange de klarer.

5. Diskusjon og avstemming i hel klasse
Klassesamtale.

Til slutt diskuteres utdraget i klassen med tanke på å nå frem til en felles vurdering:
Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke? Det er viktig at synspunktene begrunnes. Det er dessuten av stor betydning at rammene er hyggelige, og at elevene får fremføre sin opplevelse og akkurat de meningene og begrunnelsene som betyr noe for dem. Hvis mulig, kan det være en god idé å kombinere avstemmingen med en hyggelig avslutning på uken, for eksempel fredagskos med frukt, kake, quiz eller liknende.

6. Registrering av resultatet

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon samtidig som klassen har oversikt over resultatene.

7. Skrivekonkurranse: Skriv videre på utdraget.

Hva skjer med den mystiske mannen? Hva mener han med: «UAC. UAI…»? Hva er den lille, flate tingen han gir til Clara? Og hva skjer videre med Clara og Emilie?
Etter å ha lest utdraget lurer nok mange elever på hva som kommer til å skje videre i Forfulgt i London. For å stimulere lese- og skrivelyst oppfordrer vi alle elever på 6. trinn til å skrive videre på utdraget og delta i konkurransen. De velger selv om de vil skrive neste kapittel eller resten av historien. Det er en fordel hvis teksten har en avrundet karakter.
Teksten lastes opp via aktivitetssiden eller sendes til Foreningen !les på troels@foreningenles.no. Vi håper på mange fine og kreative bidrag og premierer fem av tekstene med en bokpakke. Vinnerbidragene vil også bli publisert på våre nettsider.
Denne skrivekonkurransen er bare en av de mange aktivitetene som følger med årets prosjekt. På denne siden finnes ulike aktiviteter knyttet til alle de 10 utdragene som er med i antologien. Noen av aktivitetene har en lav terskel og kan gjøres i løpet av få minutter, mens andre med fordel kan inngå i et opplegg etter lesingen og munne ut i at elevene sender inn sine bidrag og deltar i konkurransen der de kan vinne fine bokpremier. I tillegg involverer flere av aktivitetene også andre fagligheter som f.eks. Kunst og håndverk eller Samfunnsfag.
Vi oppfordrer også elevene til å laste opp anmeldelser av bøkene som er med på årets Bokslukerpris på nettsidene våre. Hver måned kårer vi en anmeldelse som er spesielt presis, godt begrunnet eller velskrevet og sender en bokpremie til vinneren. Vi håper dere vil være med på å legge til rette for disse aktivitetene som har til hensikt å skape økt engasjement for lesing blant elevene på 6. trinn.