Lærerveiledning til Nils non grata
Av Iben Akerlie
Før lesing
Heng opp plakaten til Nils non grata på et egnet sted i klasserommet. Husk at leselyst må skapes, og nå er dere i gang med Bokslukerhøsten! Hurra!
La elevene få noen minutter til å studere bokomslag, tittel og bokslukerfigur og lese ingressen før dere snakker om forventninger til utdraget.
Skriv opp følgende spørsmål:
-Hva er typisk for dette bokomslaget?
-Hvordan tolker dere ansiktsuttrykket til Nils? Det kan kanskje være litt ambivalent? Hva betyr det? Finn ut sammen.
-Hvorfor tror du det er en varseltrekant der? Begrunn svaret ditt.
-Hvilken stemning syns dere er mest tydelig i illustrasjonen?
-Hva betyr «non grata»? Forklar.
Dere kan også begynne med en idémyldring om ett av hovedtemaene i boka, nemlig vennskap. Hva er vennskap for deg? Hva forbinder du med vennskap? Hvordan kan det være å skape seg nye vennskap på et nytt sted? Elevene kan dele innspill med en læringspartner før dere tar det opp i plenum.
Klassesamtale:
-Hva forventer dere at utdraget handler om?
-Hvor gammel er hovedpersonen i boka, tror dere? Begrunn svaret.
-Med utgangspunkt i ingressen, hva kan være årsaken til at Nils og moren flytter hele tiden?
-Kan det oppstå et vennskap mellom Nils og Bruno? Hva tror du vil skje?
-Har dere lest bøker om vennskap før? I så fall hvilke? Likte du dem? Hvorfor/hvorfor ikke?
Underveis
Les eller lytt til teksten sammen med klassen. Om du leser den høyt for dem, kan du selv vurdere om du stopper opp ved ord, faser eller setninger du tenker kan være lurt å diskutere eller oppklare etter stopp-tenk-snakk-prinsippet.
Etter lesing
Snakk kort om teksten i hel klasse
Klassesamtale
Gi elevene muligheten til å ta opp ting de lurte på da de leste utdraget. På denne måten legger du til rette for at alle får en umiddelbar og god forståelse av tekstens innhold.
Personlig mening
Individuelt arbeid.
Be elevene ta stilling til utdraget:
– Likte du utdraget?
– Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?
Del leseopplevelsen
Gruppesamtale.
Elevene jobber i grupper på 4–5 elever. Be dem dele tankene fra punkt 2 over og deretter snakke sammen i gruppen om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre.
I tillegg KAN ett eller flere av følgende spørsmål inngå i samtalen om utdraget, enten individuelt, i grupper eller i plenum (IGP):
Hvem har jeg-stemmen i boka?
Hvorfor står noen av ordene og setningene i kursiv?
Hva slags førsteinntrykk får dere av Nils når han og moren prater sammen?
Kan du beskrive hvordan du ser for deg skolegården? Tegne gjerne!
Hva betyr «frilanser»? Bruk ulike kilder og finn ut av det sammen.
Hva er Nils ekspert på? Hvorfor det, tror dere?
Hva slags lærertype er Ove? Prøv å beskrive ham med adjektiver.
Hvordan beskrives ulikheter mellom denne skolen og den forrige skolen til Nils?
Hvorfor sitter Bruno allerede i klasserommet før skolestart, tror du?
Hva syns du om Nils sin «ny-venn-teori»? Er den riktig? Er du enig? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hva slags type er Mads? Og hva er en diltegutt?
Hva slags dyr sammenligner Nils Carmen med?
Hva er det Nils egentlig gjør når han sitter og ser seg rundt i det klassen kommer inn i rommet?
Nils har egentlig ingen venner. Hvordan føles det for ham, tror du?
Hva syns du om Amazonashistorien til Nils?
Hvorfor laget han denne historien om faren sin?
Er det helt galt å ljuge om sånt, eller kan man forstå det? Hvorfor/hvorfor ikke?
Regelen om at man må invitere alle i bursdag er viktig. Hvorfor? Hva kan være konsekvensene av å utelate noen i klassen fra en bursdag? Diskuter i klassen. Hva slags regler har dere?
Hva slags inntrykk får du av Mia? Kanskje spesielt når hun skal fortelle om ferien sin.
Hva betyr det å være verdensvant?
Nils sier at Amazonas har en luftfuktighet på 101%. Stemmer det? Finn ut mer om Amazonas, luftfuktighet og hvordan man måler det.
Nils har «latt seg inspirere» av et historisk folk, når han skal fortelle om landsbyen faren er i. Hva er det egentlig navnet på folket? Bruk ulike kilder og finn ut mer! Gjerne i grupper.
Vurdering og avstemming
Til slutt kan dere gå til vurderingen og spørre:
– Hvordan var det å lese denne teksten? Var den lett å lese eller vanskelig å lese?
– Hvordan svarte teksten til de forventningene dere hadde før dere begynte lesingen?
– Hva likte dere med utdraget fra Nils non grata?
– Og hva likte dere ikke?
Før dere stemmer, er det viktig at elevene får snakke om sin leseopplevelse og blir oppfordret til å begrunne synspunktene sine. Hvis du legger til rette for en hyggelig ramme for samtalen, blir det lettere for elevene å fortelle hva de mener om teksten.
Når dere er ferdige med å vurdere, stemmer dere over utdraget i klassen. Synes elevene utdraget er dårlig, passe bra, bra, veldig bra eller super?
Registrering av resultatet
Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten.
Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene. Grattis, dere er i gang!