Lærarrettleiing til Skallen
Av Harald Nortun
Dette opplegget er laga av Nynorsksenteret og Foreningen !les.
Før lesinga
Klassesamtale:
– Sjå på framsida av romanen. Kva er det dokker legg merke til? (Skrift, person(ar), omgjevnader)
– Kva trur dokker denne romanen handlar om?
– Korleis passar tittelen Skallen til det dokker trur om handlinga?
– Kva forventningar har vi til ein tekst som er omtalt som grøss?
– Veit dokker om andre bøker eller filmar som er grøssarar?
Undervegs
Dokker kan gjerne lese utdraget høgt i klassen. Medan dokker les, kan dokker setje strek under ord eller setningar er som er med på å skape spenning eller uhygge.
Etter lesinga
1. Fellesoppgåver
– Skriv opp dei orda/setningane elevane har plukka ut medan dokker las på tavla/skjermen. Det kan t.d. vere desse: Lukt av bål, ein knokkel, mørke, ei røvarhole, kjensla av å bli sett, meldinga med ein hovudskalle, inga dekning. Samtal i klassen om kvifor og korleis desse orda er med på å lage spenning eller uhygge.
– Finn eitt eller fleire adjektiv til desse substantiva som gjer at dei blir skumlare: huset, båten, skogen, loftet, mannen, øksa, latteren
2. Individuelle skriveoppgåver
– Skriv vidare på forteljinga.
– Plukk ut tre av orda på tavla og bruk dei i ei anna spennande forteljing.
– Skriv eit femlinjersdikt der første linja kan vere: spøkelse, rønna, skallen, kniven eller andre ord som signaliserer noko skummelt.
3. Vurdering og avstemming
Til slutt kan de gå til vurderinga og spørje:
– Korleis var det å lese denne teksten? Var den lett å lese eller vanskeleg å lese?
– Korleis svarte teksten til de forventningane de hadde før de begynte lesinga?
– Kva likte de med utdraget frå Skallen?
– Og kva likte de ikkje?
Før de stemmer, er det viktig at elevane får vurdert teksten og anledning til å grunngi synspunkta sine.
Når de er ferdige med å vurdere, er det tid for avstemming.
4. Registrering av resultatet
Når avstemminga er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjere dette før klassen fortsette med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synleg og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultata.