Vera Micaelsen: Hyperpubertet

A. FØR:

Klassesamtale.
Heng opp plakaten på et egnet sted i klasserommet.
Se på bokomslag, tittel, sjangerlogo og snakk om forventninger til utdraget.

Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:
Hvilke tanker får dere når dere leser tittelen? Hva er pubertet for noe? Er det noen som kjenner andre ord som begynner med ‘hyper-’ (hyperaktiv, hyperlenke, hypermoderne, hyperventilere)? Hva tror dere forstavelsen ‘hyper-’ betyr? Hvilke figurer ser dere på omslaget? Hvilken sammenheng ser dere mellom disse figurene og tittelen? Hva tror dere teksten handler om? Hvilken stemning tror dere vil være mest tydelig – romantisk, spennende, skummel, ekkel, morsom? Les ingressen. Får dere lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvis læreren vurderer at utdraget kan bli en utfordring for elevene, er det mulig å legge til at handlingen foregår på skolen og i svømmebassenget, og det kan være lurt å kommentere de viktigste personene: Camilla Larsen (hovedperson og forteller), Regine, Stine og Eline (venninnene), Astrid (læreren) og Christopher med C (en gutt i klassen som har vært vitne til noe av det som skjer med kroppen til Camilla). Filmen som blir vist på begynnelsen av utdraget, ble tatt da Camilla fikk mensen noen dager før. Det kan også være en god idé å forklare uttrykkene «en redningsflåte er i ferd med å åpne seg» og «badeballene vil til overflaten» (begge på s.52).

B. UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten på siden «Mine tanker og notater» etter utdraget.
Det kan for eksempel være stikkord til:
– Ord eller uttrykk som du er usikker på. Forstår du hva de betyr? Hvorfor tror du forfatteren har valgt å bruke disse ordene i en bok til barn og ungdom?
– Noe som vekker følelser, gjør deg flau, glad, trist, sint, overrasket, begeistret osv.
– Noe du kjenner deg igjen i.
– Noe du synes er overraskende, virker rart eller ulogisk.

C. ETTER:

1. Spørsmål til teksten som kan besvares individuelt eller i grupper
Individuelt arbeid eller gruppesamtale.
Hva er Camillas reaksjon på at venninnene har laget film og blogg om henne?
Hvorfor tror du at hun reagerer sånn?
Hva ville du sagt hvis dine venner lagde en blogg om deg?
Hva hvis de sa at du ville bli berømt og tjene masse penger?
Hva tenker Camilla om at de skal ha svømming i siste time? Hvorfor?
Hvordan opplever Camilla at kroppen hennes er i sentrum for oppmerksomheten?
Hvorfor?
Synes du utdraget beskriver en realistisk situasjon? Begrunn svaret.

2. Diskusjon
Klassesamtale.
Hvilke pinlige situasjoner kan man komme i når man er i ferd med å bli ungdom?
Hvordan/hvorfor er dette annerledes for barn og voksne?
Hvor går grensen for hva man kan legge ut på nett om venner/venninner?
Kan man stole på at de sier ifra hvis de ikke liker det?
Uprisen.no er et nettsted der ungdom anmelder nye norske ungdomsbøker. I en av anmeldelsene står det:
«Det med kroppen er overdrevet men det med filminga og at degger ut på youtube er vanlig og kan skje i virkeligheten også. Så jeg syns boka tar opp mye av det som kan skje på en morsom måte.»
Er dere enige/uenige i dette?

3. Personlig mening
Individuelt arbeid.
Be elevene ta stilling til utdraget:
Likte du utdraget? Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?

4. Avstemming i hel klasse
Klassesamtale.
Utdraget diskuteres i klassen med tanke på å nå frem til en felles vurdering:
Liker elevene teksten? Hvorfor/hvorfor ikke? Det er viktig at synspunktene begrunnes.
Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side og på plakaten.
Helt til slutt får elevene en post-it-lapp med beskjed om å skrive hva de synes var det beste ved utdraget fra Hyperpubertet. Post-it-lappene kan henges opp på plakaten.

På bokslukerprisen.no finnes også ulike aktiviteter knyttet til prosjektet, herunder et såkalt kjenslebarometer om pubertet der elevene på en uforpliktende, lettbent og morsom måte kan teste om de har kommet i puberteten.