Robert Næss: Dobbeldaten

FØR:

Klassesamtale

Heng opp plakaten på et egnet sted i klasserommet.
Se på bokomslag, tittel og bokslukerfigur og les ingressen.
Snakk om forventninger til utdraget.

Samtalen kan konkretiseres med utgangspunkt i spørsmål som:
– Hva kjenner dere igjen på omslaget?

– På omslaget står det både en serietittel, Alle sammen sammen, og en tittel på boka, Dobbeldaten. Hvilken av titlene synes dere passer best til bildet? Hvorfor?

Dobbeldaten er 4. bok i en serie av frittstående fortellinger basert på en serie som er vist på NRK Super. Er det noen som har lest andre bøker i serien? Noen som har sett serien på TV? Hva betyr det for forventningene deres til boka?

– Hva er en dobbeldate?

– Hva tror dere teksten handler om?

– Bokslukerfiguren viser humor. Hvilke bøker har dere lest som dere synes er morsomme?

– Hvilke forventninger har dere til en humorbok?

– Får dere lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

Språket i utdraget er ganske lett, muntlig og dominert av replikker. Hvis du vurderer at teksten likevel kan bli en utfordring for noen av elevene dine, kan det være en fordel å være mer konkret og gi et sammendrag eller et kort referat (uten spoilere). Å dramatisere deler av teksten vil kunne hjelpe elevene med å forberede seg på lesingen. Endelig kan høytlesing være en god idé blant annet fordi det gir mulighet til å stoppe opp underveis for å snakke om hva som har skjedd, hva elevene tror vil skje videre eller for å hjelpe med ord eller avsnitt som oppleves som vanskelige å forstå.

UNDERVEIS:

Be elevene notere stikkord til teksten på siden «Mine tanker og notater» etter utdraget. Det kan være stikkord til:

– Noe som vekker følelsene deres – er overraskende, morsomt, provoserende, irriterende, kleint osv.

– Hva dere synes om karakterene i utdraget

ETTER:

1. Snakk kort om teksten i hel klasse
Klassesamtale

Gi elevene muligheten til å ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en umiddelbar forståelse av tekstens innhold.

2. Min leseopplevelse

Individuelt arbeid.

La elevene formulere hvordan de opplevde teksten ved hjelp av de faste uttrykkene under. Be dem velge ut noen av uttrykkene og fortsette setningene, gjerne skriftlig. Be dem også prøve å gi en forklaring ved å bruke ordet fordi.
Eksempel: «Jeg likte godt da… Bendik og Tobias sa: «Gjøk og sisik?» «Trost og stær» fordi det var morsomt. Det var ekstra lett å skjønne at de løy siden det er akkurat som i sangen, «Alle fugler små»».

a. Da jeg leste, la jeg merke til…
b. Jeg synes at…
c. Jeg likte godt da…
d. Jeg ble irritert over…
e. Det gjorde inntrykk på meg at…
f. Hvis jeg var…
g. Jeg ble skuffet over…
h. Jeg ble overrasket over…
i. Slutten var…
j. Fordi…

3. Finn argumenter

Gruppesamtale.

Elevene jobber i grupper på 4-5 elever. Be dem snakke sammen i gruppen med utgangspunkt i punktet over. Når de har delt leseopplevelsene, kan de diskutere hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre.

Be elevene lage to lister: én liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og én liste over ting som trekker ned (argumenter mot).

På listen over argumenter for kan det for eksempel stå:
«Jeg synes at… det var morsomt at Tobias og Bendik ikke klarte å skjule hva de holdt på med fordi det var morsomt når de ble avslørt.»
«Jeg likte godt da … de slo hodene sammen på slutten fordi jeg kunne se det for meg og fordi det viste hvor ivrige og klønete de var.

På listen over argumenter mot kan det stå setninger som:
«Jeg synes at… det var litt rart at Stefan bare lot guttene få holde på med det de gjorde.»

«Jeg ble irritert over… Lea fordi hun var litt slem overfor guttene.»

Be elevene skrive f.eks. 10 argumenter for og argumenter mot – eller så mange de klarer.

 4. Diskusjon og avstemming i hel klasse
Klassesamtale.

Etter at elevene først har jobbet individuelt med å formulere sin egen leseopplevelse og deretter prøvd ut og kanskje reformulert disse tankene i en mindre og trygg setting, kan elevene til slutt diskutere utdraget i klassen med tanke på å nå frem til en felles vurdering:

La først gruppene få presentere et par argumenter fra listene de har laget. Del ev. tavlen i to og skriv argumentene for på den ene siden og argumentene mot på den andre.

Dersom dere har gjennomført det innledende opplegget, går det også an å trekke inn de 5-10 punkter som dere mente kjennetegner en god bok for sjetteklassinger. Er det de samme kriteriene dere legger til grunn nå?

Deretter kan dere gå rett til den felles vurderingen ved å spørre:

– Liker dere teksten? Hvorfor/hvorfor ikke?

Dersom dere ønsker å snakke mer om utdraget, kan ett eller flere av følgende spørsmål også fungere som utgangspunkt for videre samtale:

– Hvorfor tror dere at Tobias og Bendik spionerer på nabojentene?

– Hvilket inntrykk får dere av de to guttene?

– Synes dere det er greit å spionere på andre? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hva synes dere om svaret de gir til Stefan da han lurer på om det vokser bein ut av busken?

– Tror dere han skjønner hva de holder på med?

– Hva synes dere om Lea?

– Hva synes dere om rådet de to guttene får av Marek?

– Hvordan reagerer de på det? Hvorfor?

– Hvorfor tror dere ikke at Tobias og Bendik tør å gå bort til nabojentene for å si hei?

– Som nevnt i førlesefasen viser bokslukerfiguren humor. Synes dere utdraget er morsomt? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hvilke likheter og forskjeller er det mellom andre morsomme bøker dere har lest og utdraget fra Dobbeldaten?

I de litterære samtalene er det av stor betydning at rammene er hyggelige, og at elevene får fremføre sin opplevelse og akkurat de meningene og begrunnelsene som betyr noe for dem. I tillegg er det viktig å la samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar – da opplever nemlig elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis mulig, kan det være en god idé å kombinere avstemmingen med en hyggelig avslutning på uken, for eksempel fredagskos med frukt, kake, quiz eller liknende.

5. Registrering av resultatet

Når avstemmingen er ferdig, føres resultatet inn på Klassens side på bokslukerprisen.no og på plakaten. Det er viktig å gjøre dette før klassen fortsetter med neste utdrag i antologien. Da blir resultatet synlig og viser progresjon, samtidig som klassen har oversikt over resultatene.

6. Flere aktiviteter

denne siden finnes et par ekstra-oppgaver som tar utgangspunkt i utdraget fra Dobbeldaten og som elevene kan tenke over og samtale om. Der finner dere også quizen, «Finn fuglen». Aktivitetene som følger med prosjektet har en lav terskel og flere av dem kan gjøres i løpet av få minutter. 

Vi oppfordrer også elevene til å laste opp anmeldelser av bøkene som er med på årets Bokslukerpris på nettsidene våre og har laget en veiledning til elevene som finnes her. Hver måned kårer vi en anmeldelse som er spesielt presis, godt begrunnet eller velskrevet og sender en bokpremie til vinneren. Vi håper dere vil være med på å legge til rette for disse aktivitetene som har til hensikt å skape økt engasjement for lesing blant elevene på 6. trinn.