Gode anmeldelser fra elever

I løpet av høsten 2021 har elever lest og delt sine meninger om tekstene i Boksluker-antologien på bokslukerprisen.no.

Til hver av de ti utdragene i antologien, er det blitt skrevet og publisert et imponerende antall anmeldelser og kommentarer fra elevene. Her har vi plukket ut noen gode tekster fra hver av ukene i høst. Vi gratulerer forfatterne med bokpakker som kommer i posten.

Takk til alle elever som har delt sin leseopplevelse!

NOVEMBER 2021:

Anmeldelse av Lappjævel (publisert 17. november)

Forfatter: Anna, Tu skole

Boka heitar lappjævel og er skreven av Kathrine Nedrejord. Boka er ein drama bok og den skal handle om ein same på 1950-talet, som må gå på internatskule. Guten får mange utfordringar blant anna at det er nokon slemme gutar som får han i trøbbel.

Boka lappjævel er både spendende og dramatisk. Den var kjempe kjekk fordi den er litt lærerik sidan den forteller om ein samisk gut på 1950-talet, det var kjempe mange samar som måtte på internatskule, derfor er det lærerikt og få vite om korleis dei hadde det før. Eg kunne kjenne fleire gongar der eg synest sund på guten og bare ville hoppe inn i boka får og stoppe heile episoden som skjedde. Det gjorde inntrykk på meg at kantinedama spytta i maten til guten, og då nysta eg heile matlysten.

Boka synes eg passar godt for dei over 10 år fordi eg trur den er mykje kjekkare om du har lært om historien til samane.

Anmeldelse av Eg har venta på deg (publisert 10. november)

Forfatter: Iver Gangås, Høyeggen skole

EG HAR VENTA PÅ DEG EN SPENNENDE GRØSSER. Eg har venta på deg handler om en gutt som heter Simon. Han og familien har nettopp flyttet fra byen til en plass som heter Vågen. Når Simon drar til båten sin ser han en mystisk jente/dame som bare sitter der. Men når Simon kommer tilbake fra fisketuren hører han en mystisk stemme på loftet i båthuset.

Jeg synes den er bra fordi det er en mystisk stemning over det hele. Med tanke på den mystiske damen som sitter der og hvem er det som er på loftet? Jeg synes også at det er bra skrevet, lett å lese og at det er bra plassering med cliffhangere som da vi ikke visste hvem stemmen på loftet var. Med alt det der kombinert så blir det spennende. Den er lett å leve seg inni og den er vanskelig å legge ifra seg med all spenningen. Det er som om du vil krype inn i boken og finne ut hvem folk og hvordan den personen kom seg inn i båt naustet.

Jeg synes utdraget slutter bra og gir ihvertfall meg lyst til å lese den. Jeg vil anbefale den for barn fra 9-13, jeg gir den er 5/5 og vil at den skal vinne bokslukerprisen.

Anmeldelse av Spådama i 7B (publisert 9. november)

Forfatter: Ella Sofie, Høyeggen skole

Nina har begynt på ny skole, hun har flyttet mange ganger. Dette er den fjerde skolen hun har gått på. Hun kjenner ingen i den nye klassen, og starten syns hun alltid er vanskelig. Men hun tenker at det er en fordel med dette, og det er at ingen vet hvem hun er. Hun får en ny start. Grunnen til at hun blir kalt spådame er siden at noen i klassen synes moren hennes ligner på en spådame de har sett å TV. Sjangeren på denne boken er drama.

Min opplevelse og vurdering: Når jeg leste denne boken ble jeg litt sint, siden hun lyger jo om seg selv. Også fordi de i klassen hennes trodde på det. Knyttnevene strammet seg og jeg ville bare, rope ut vis jeg gikk i den klassen at «det finnes ikke noe som er sant med en spådame!» det virket så urealistisk å tro på det uansett om hun hadde riktig. Men dette var en bra bok fordi den hadde mye spenning i seg. Teksten er ikke alt for vanskelig å lese, og passer veldig bra for de som er 10-13. Noen setninger jeg liker ekstra godt er: «eg ser en mann med svart skjegg.» bare i denne setningen er det mye spenning det høres ut som en skummel mann eller noe. Man vil bare lese videre. Man blir overrasket ganske ofte som for eksempel: « du må til rektor Jonas!». Så hun snakket ikke om en skummel mann, menn rektoren! Det er noe av det jeg syns var spennende og overraskende. Handlingen er lett å leve seg inn i siden det er så mye som skjer og man vil bare klamre seg fast i boken for å lese mer. Av alle karakterene i boken liker jeg best Jonas siden han høres veldig morsom ut og fordi han ikke tror på spådame ryktet. Emnet, spådamer er veldig interessant å lese om, siden det er så mye ting som folk ser i framtiden, jeg tror ikke på spådamer, men synes fortsatt det er veldig spennende. Jeg syns boken tar opp et viktig emne nemlig, rykter. Jeg syns det er imponerende hvor fort rykter spres og spesielt på en skole. Jeg fikk veldig lyst å lese hele boken. Anbefaler den virkelig!

Anmeldelse av Hør’a dagbok (publisert 4. november)

Forfatter: Thea Helene, Huseby barneskole

Boka heter Hør’a dagbok og ble tegnet og skrevet av Amila Sewali. Boka handler om en jente som opprinnelig er fra Uganda, men flyttet til Norge for to år siden. Hun heter Anasiwa og er tolv år, de andre som kjenner henne fra skolen kaller henne Nansi fordi de ikke klarer å uttale navnet hennes de sier enten Ananas eller Anasiva. Hun går på Tøyen skole i 7.trinn. Hun liker og rappe og vil bli en stor stjerne.

Boka handler om at hun ikke er så god i norsk så norsklæreren hennes sa på et møte med moren at hun burde begynne å skrive dagbok hjemme.

Den er lett å leve seg inn i selv om det er mange skrivefeil, det er mange forklaringer og er en morsom bok. Anasiwa (Nansi) har en type personlighet jeg liker og hun er en jente jeg vil bli kjent med, jeg syns hun er litt kul fordi hun rapper og skal bli en stor rappstjerne. Jeg liker måten hun snakker på og de ordene hun sier feil, fordi ordene er morsomme og godt funnet på av forfatteren. Boka har en god verdi på grunn av at det er et viktig tema, at det er greit og ikke kunne språket like godt som de som er født her eller oppvokst, og at man kan være snill og flink selv om man ikke alle sier det.

Slutten av utdraget er brått, men den er fortsatt en god slutt. Det er en god slutt på utdraget fordi det er en morsom vending og en bra historie som får deg til og ville lese mere og mere.

Teksten er ikke den enkleste teksten og lese p.g.a teksttype og skrivefeil.

Jeg synes boka passer for 6-9 hvis en voksen leser og 10+ hvis man leser selv. Jeg vil gi den toppscore for det er en av de beste bøkene jeg ha lest som har vært med på bokslukerprisen. Jeg håper boka vinner og jeg anbefaler den på det meste.

OKTOBER 2021:

Anmeldelse av Hør’a dagbok (publisert 19. oktober)

Forfatter: Lukas, Ila skole

Utdraget handler om en jente som heter Anansiwa som kom til Norge fra Uganda for to år siden. Hun sliter en del med norsk. På foreldre møtet foreslår læreren Lillun at Anansiwa skal begynne å skrive i dagbok, for å utvikle norsken hennes. I dagboken skriver hun at hun liker å tegne og høre på hiphop musikk og har lyst til å bli Norges største rap stjerne.

Sjangeren til boka er dagbok og tegneserie. Utdraget minner meg litt om Pingles dagbok, likheten er bildene.

Jeg synes teksten rett og slett er absurd! Selv om jeg vet grunnen til hvorfor språket er som det er, greier jeg ikke registrere det gjennom hodet mitt. Jeg synes ikke utdraget inneholder så mye tekst og informasjon.

Et av avsnittene som jeg synes er litt morsomt er når Anansiwa sier: ‘‘selv om det er orkan min håret står stille som en sjukk sta sau på min hodet’’. Jeg levde meg ikke veldig inn i teksten på grunn av innhold og rettskriving. Anansiwa høres ut som en hyggelig person men hun er litt brå i språket.

Det jeg synes er det mest komiske med utdraget er når Anansiwa sier: ‘’ser jeg ut som en ananas’’? All feilskrivingen irriterte meg litt. Jeg gir den terningkast 4 og anbefaler den fra 9-14 år. Jeg synes ikke den fortjener å vinne bokslukerprisen.

Anmeldelse av Eg har venta på deg (publisert 12. oktober)

Forfatter: Nora, Vinderen skole

Eg har venta på deg handler om en gutt som heter Simon som akkurat har flytta til et hus som søsteren kaller for spøkelses hus. Før de flytta så bodde de i byen og han synes at Svingen senter er verdens minste senter! I boken møter han på også en dame som stirrer på ham mens han hele tiden mens han ror, og er fortsatt der når han er på vei hjem. Forfatteren heter Atle Hansen, som også har skrevet andre bøker.

Det jeg mener om boken «Eg har venta på deg», var først at den var veldig spennende og litt creepy fordi forfatteren skriver sånn at man for en rar følelse og at det går kaldt nedover ryggen. Egentlig er det eneste jeg ikke synes var så bra var at det var veldig mange punktum og veldig korte setninger men det er sånn grøss og gru vanligvis er. Så det går fint.

Jeg anbefaler denne boken til gutter og jenter mellom 8 til 12 år fordi den var spennende og gøy å lese. Det var heller ikke så vanskelig å lese det, så derfor synes jeg den også passer til barn som er åtte. Jeg tror jeg kommer til å gi den en veldig bra fordi jeg fikk skikkelig lyst til å lese hele boka og ikke bare utdraget. Likevel hadde jeg gitt den en terning kast 5 på grunn av de setningene.

Anmeldelse av Eg har venta på deg (publisert 5. oktober)

Forfatter: Lune Harriette van Hulst, Breim skule

Boka “Eg har venta på deg” handlar om ein gut som heiter Simon. Han vil ut å fiske då han hører nokon sei namnet hans. Men den einaste som er der er en dame i sorte klær og sjal over hodet. Han trur det er vinden. Han ror ut og då han kjem tilbake er damen der fortsatt. Han går inn i fiskehuset då han hører nokon rope “ Simon er det deg, eg har venta på deg Simon” Boka er en grøsser. Den minner meg litt om filmen “ operasjon mørkemann.”

Eg syns at boka var spennande og lett og leve seg inn i. Det er fordi at spenningen bygger seg oppover og utdraget i bokslukerprisen han en sann slutt at man får lyst å lese meir. Eg blei veldig overraska då han gjekk inn i fiskehuset og nokon bare begynte å snakke. Det beste med teksten var nok at den var såpass spennende at man vil lese vidare. Men svakheita til utdraget er at den begynner med noko litt uinteressant, eg meinar at den kunne begynt då han kom til vatnet etter han hadde kjøpt boller for bollene har ikkje akkurat noko viktig med teksten og gjer. Eg syns boka fortjener og være superfinalist. Den har og en god sjanse for å vinne bokslukerprisen.

Anmeldelse av Eg har venta på deg (publisert 27. september)

Forfatter: Edvard 7C, Ila skole

Eg har venta på deg er en grøsser skrevet av Atle Hansen og er en del av Skrekk og gru serien hans. Boken er skrevet i jeg perspektiv og på Ny norsk.

Den handler om en gutt som med familien har flyttet ut av storbyen og inn i en liten avskjedsliggene bygd. Han skulle ut på fisketur med litt snacks han hadde kjøpt på et kjøpesenter i nærheten. Moren hadde arvet ett naust der familien hadde en robåt fortøyd. Det satte en jente i nærheten, kledd i svart med en blå hijab på. Han synes det var mistenkelig, men tanken forsvant på sjøen. Når gutten kom tilbake satt jenta der fortsatt på samme sted. Han fortøyde båten i naustet, men så plutselig hørte han en stemme, den kalte på han. Han sjekket det mørke loftet, men der var det ingen. Det syntes han var mistenkelig. Så han dro hjem, med stemmen i tankene.

Denne boken var litt kjedelig på starten, men etter vert ble den mer og mer spennende på grunn av stemmen og jenta som satt urørlig på stranda. Og det mørke naustet. Boken er unik i forhold til andre grøssere fordi den er veldig lystig, men så blir det mørkt og skummelt, i tillegg har jeg ikke hørt om andre grøssere skrevet på Ny norsk. Det får meg veldig lyst å lese mer av den.

Det er en super bok, og en spennende en! Jeg har ikke lest den før og grøsser er ikke min type sjanger, men det virker som den er midt i blinken for meg. Jeg anbefaler den på det sterkeste til 7-12 år. Den får terningkast 6 ut av 6 fra meg.

Lurer du på hvordan du kan skrive en god bokanmeldelse? Finn veiledningen på nynorsk her. Og her er den på bokmål.